Tiesittekö, että Ludwig Van Beethovenilla oli kuulovamma? Häntä kuvailtiin kiukkuiseksi ja töykeäksi. Hän eristäytyi muusta maailmasta, jotta välttyisi kiusallisilta tilanteilta.
-’’…Aina kun lähestyn ihmisiä, minut valtaa polttava kauhu, ja pelkään alistuvani sille vaaralle, että ihmiset huomaavat tilani.’’
-’’Voi te, jotka ajattelette tai sanotte, että olen pahantahtoinen, itsepäinen tai ihmisvihaaja, kuinka teettekään minulle vääryyttä. Ette tiedä salattua syytä, joka saa minut vaikuttamaan sellaiselta…’’
-Minun täytyy elää lähes yksin, kuin karkoitettu; voin olla tekemisissä yhteiskunnan kanssa vain sen verran kuin on tarpeellista. Viimeisien kahden vuoden aikana olen välttänyt menemästä mihinkään seuratilaisuuksiin, koska en voi sanoa ihmisille ’’Puhukaa kovempaa, sillä olen kuuro!’’
(Basile M., Suurmiehiä 1984)
’’En saa ihmisjoukossa selvää puheesta.’’
’’Sitä tuntee itsensä tyhmäksi, kun ei pysty osallistumaan keskusteluihin.’’
’’En viitsi edes osallistua keskusteluihin.’’
’’Tunnen itseni ulkopuoliseksi!’’
-Nämä ovat lauseita, joita kuulen valitettavan usein työssäni.
Kuulo on tärkeä aisti eikä ihmiset läheskään aina huomaa itse sen alentuneen, jos se on tapahtunut pikkuhiljaa vuosien saatossa. Läheiset huomaavat tämän usein kyllä heti, mutta asian hoitaminen ei ole niin yksinkertaista. Korvat ja kuulo ovat niin henkilökohtainen ja arka asia monelle ihmiselle.
Olen kauan ajatellut, että kuulolaite on aistia vahvistava apulaite siinä missä silmälasitkin, mutta lähipiirin sekä opiskelun myötä mieli on vähän muuttunut. Kyllähän se toki monissa tilanteissa kuuloa vahvistaa, mutta silmälaseilla näön saa lähes normaaliksi, kun kuulolaitteilla ei voi saada normaalia, luonnollista kuuloa. Aivot ovat kuitenkin ihmeelliset.. ne tottuu! Tässä ’’moka’’ yleensä tuleekin tehtyä; Kuulolaitetta tulisi käyttää heti alkuun aktiivisesti.
Ikävä kyllä kuulolaitteilla on vielä hiukan ’’huono maine’’. Niitä hävetään ja ne jäävät todella monelta käyttämättä, laatikossahan ne eivät ketään auta. Suomessa on n. 100 000 kuulon kuntoutus piiriinkuuluvaa, joista vain 70 000 käyttää kuulolaitteita. Handsfree aikakautena kuulolaitteiden käytön kynnys on madaltunut. Kuulolaitteet ovat pieniä ja nättejä tietokoneita, joita saa säädettyä jopa omalla matkapuhelimella tiettyyn rajaan saakka. (Audionomi tekee suuremmat säädöt). Niihin saa liitettyä lisälaitteita jotka helpottavat ja auttavat ihmistä työ- koti- ja vapaa-ajan elämässä.
Olen vuodesta 2013 kuuloalalla työskennellyt ja aiheesta todella kiinnostunut ihminen. Tässä kuulo -blogissa haluan tuoda esiin ajatuksia kuuloon liittyvissä asioissa, koska tämä on todella kiinnostava asia mielestäni. Jos heräilee ajatuksia tai toiveita kirjoitusaiheista niin saa ehdotella.
PS. Löyty aika hauska pätkä elävästä arkistosta:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/24/kuulokojeen-tarina
-Asta-
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 20.4.2017 alkaen.
Kuuloxi Oy
Ilmarisenkatu 4
40100 Jyväskylä
0104196644
myynti@kuuloxi.fi
www.kuuloxi.fi
1864554-4
Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Maksupalveluna toimii PayTrail Oyj, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat korttimaksu, verkkopankkimaksut, lasku, osamaksu sekä mobilepay.
Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Paytrail Oyj:n ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Kuuloxi yleiset ehdot.
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.
Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:
Kuuloxi Oy
Ilmarisenkatu 4
40100 Jyväskylä
0104196644
myynti@kuuloxi.fi
www.kuuloxi.fi
1864554-4
Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.
Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.
Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä. Peruuttamisoikeus ei koske yksilöllisiä tuotteita.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.
Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.
Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.
Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.
Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.
Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus tilauksen vastaanottamisesta lukien. Palautuksen kustannukset asiakas maksaa itse.
Lääkinnälliset laitteet ja tarvikkeet on palautettava avaamattomassa pakkauksessa terveydellisistä ja hygieenisistä syistä. (Kuluttajansuojalaki: 6 luku, 16 §). Hygieniatuotteita ovat esimerkiksi uniapneamaskit, uniapealaitteet, letkut ja tyynyt. Jos pakkaus on avattu tai vaurioitunut, tuotteen hintaa ei hyvitetä. Jos ostamasi tuote on osa tuotepakettia, kaikki pakettiin kuuluvat tuotteet on palautettava.
Peruuttamisoikeus ennen tilauksen palauttamista. Huomioithan, että kaikkien palautettavien tuotteiden tulee olla myyntikuntoisia ja käyttämättömiä.
Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.